At Modern Rascals we pride ourselves on putting a great deal of thought into running a company that produces as little waste as possible. Every detail from our minimal-waste packaging, to how we dispose of waste is taken into consideration. Creating a greener future for generations to come is an integral part of our operation. Here’s how we take strides to reduce our carbon footprint.
Shipping
Our clothing is shipped in poly mailers that contain 80 – 100% recycled material. These envelopes have double tear strips, allowing them to be used a second time. Due to the large land mass of North America, orders can be in the mail system anywhere from 1 – 14 days, and may be at the mercy of inclement weather. To ensure clothing arrives undamaged, it’s important to be packaged in a water-resistant material. We are also trialing compostable mailers to see if we can make the switch. For more information on the challenges of garment delivery, please refer to this article from Patagonia: https://www.patagonia.com/blog/2014/07/patagonias-plastic-packaging-a-study-on-the-challenges-of-garment-delivery/
We remove clothing items from their plastic packaging, and pay out of pocket to recycle of it through a company called TerraCycle. Not everywhere in North America offers a recycling program that accepts polybags. With this knowledge in mind, it made sense for us to take the extra step to ensure these items are disposed of responsibly. We are also working with vendors to ship our orders without poly bags to begin with.
We offer a local pick-up option, which we encourage customers in Toronto to take advantage of. Rather than use a poly mailer and shipping label, we place your order in a recycled paper bag. We like to go the extra mile, and sometimes even deliver orders straight to your doorstep!
Materials
If your order arrives in a box, we guarantee it has been used at least once before (you may have noticed our note indicating so), and is sealed in recycled material tape. Many of our toy orders are shipped in bright pink PUR Gum boxes, which have been purchased second hand. There is a large stockpile of boxes and paper in the warehouse waiting to be repurposed – it also doubles as a fun hiding place for kids when they come to visit! If your box arrives with some extra art it's because our kiddos have been in MRHQ with us.
Any plastic air cushions, bubble wrap or paper included in your order have been saved from our own personal orders and brought into work to be re-used. We strive to minimize the use of these items, but more delicate items tend to require added cushioning. We also use size-appropriate packaging material. If your order contains only a few items, we won’t send it out in bulky, excessive packaging.
Sometimes a special occasion may prompt the use of gift wrap. This is generally kraft paper, re-used paper, or thrifted tissue paper/gift wrap. It’s not overly practical to wrap oversized items in wasteful packaging, so we make do with the materials at our disposal. We avoid the use of ribbons and bows, which despite being pretty, are highly wasteful.
Overall, the amount of waste we generate in the warehouse is astonishingly small. We are always looking for ways to operate in a more environmentally-friendly way, and welcome your suggestions and feedback. Thank you for working with us to create a brighter future!
Notre philosophie d’emballage
Chez Modern Rascals, nous sommes fiers d’accorder une grande attention et une réflexion approfondie pour assurer que notre entreprise produise le moins de déchets possible. Des plus menus détails de notre emballage à gaspillage minimal, à la manière dont nous éliminons les déchets, tout est pris en compte. La création d’un avenir plus vert pour les générations à venir fait partie intégrante de notre fonctionnement. Voici les mesures que nous prenons pour réduire notre empreinte carbone.
Livraison
Nos vêtements sont expédiés dans des poly-sacs qui contiennent 80% à 100% de matières recyclées. Ces enveloppes sont munies de bandes de déchirure doubles leur permettant d’être utilisées une deuxième fois. Compte tenu du vaste territoire de l’Amérique du Nord, les commandes peuvent circuler au sein du système de la poste jusqu’à 14 jours, se retrouvant parfois à la merci des intempéries du climat. Pour assurer que nos vêtements ne soient pas endommagés et arrivent en bon état, il est essentiel qu’ils soient emballés avec
une matière hydrofuge. Pour plus d’informations sur les défis encourus dans la livraison de vêtements, veuillez s’il vous plaît vous référer à cet article de Patagonia:
https://www.patagonia.com/blog/2014/07/patagonias-plastic-packaging-a-study-on-the-challenges-of-garment-delivery/
Nous retirons les articles vestimentaires de leurs emballages de plastique, et payons nous mêmes les frais pour les recycler via la compagnie TerraCycle. Les sacs en polyéthylène ne sont pas acceptés pour le recyclage partout en Amérique du Nord. Il nous a donc semblé nécessaire de prendre des mesures supplémentaires pour assurer que ces articles soient éliminés de façon responsable. Nous travaillons d’autant plus avec nos fournisseurs
pour qu’ils expédient d’emblée nos commandes sans sacs en polyéthylène.
Nous encourageons notre clientèle torontoise à profiter de notre service de ramassage local. Cela nous permet de placer votre commande dans un sac de papier recyclable plutôt que d’utiliser un poly-sac et une étiquette d’expédition. Nous aimons toujours en faire plus, et livrons même parfois votre commande directement à votre porte!